Andy Warhol, společnost s ručením omezeným
11. 4. 2009
Andy Warhol, společnost s ručením omezeným
Pokud se řekne slovo značka (česky brand), většina lidí si představí firmu, logo nebo produkt. Když se na problematiku podíváme z marketingového pohledu komunikace s relevantním okolím, může být značkou klidně i osobnost. Takováto značková osobnost interaguje s veřejností. Cíl je stejný jako u jiné firmy - zvýšit povědomí.
Osobnost, která se určitě jako značka chovala, byl Andy Warhol. Nejenom, že se reklamou zabýval a stal se díky ní slavným, ale hlavně sám pečlivě dodržoval zásady ucelené marketingové komunikace.
Product
Andy obohatil svět reklamy v 50. letech. Pozvedl ji na umění. Jeho kariéra se naplno rozeběhla díky obrázkům bot v časopise Glamour. Tehdy ze dne na den připravil 50 verzí pro tisk.
Warhol byl nejortodoxnějším představitelem pop-artu. Šlo o tzv. konzumní masmediální umění. Využívalo kombinované materiály a techniky, libovalo si v ostrých barvách, které i dnes můžeme v reklamách vidět.
Díky technice „tečkované linie“ mohl Andy zcela změnit vnímání uměleckého originálu. Obtisknutím linie nakreslené tuší, vytvořil v mžiku staronový originál. Warhol stejně tak zboural představu, že umělec vytváří své dílo sám. Andy zaměstnával lidi, kteří mu pomáhali s nápady, kreslili črty a kompozice, které on sám později opravil, dokončil a se svým podpisem prodal.
Od 60. let změnil své produktové portfolio. Místo aby obohacoval reklamy uměleckými prvky, začal rozšiřovat umění o reklamní prostředky – široké tahy štětcem a výrazné stíny. Z této doby pocházejí Andyho nejznámější díla jako například polévkové plechovky Campbell nebo sklenice od kečupu Heinz.
Warhol se také proslavil jako autor undergroundových filmů. V nich zobrazoval mládež, často homosexuály nebo transvestity, při těch nejobyčejnějších, nudných a zdlouhavých činnostech (šestihodinový snímek spícího muže, stříhání vlasů atd.) stejně jako při otevřených sexuálních scénách.
Place
Společnost Andy Warhol byla založena v americkém Pittsburghu v roce 1928. Po studiích na Carnegie Institute of Technology došlo k přesunu do New Yorku v alianci s jeho přítelem ze školy Philipem Pearlsteinem. Zde si později otevřel vlastní Továrnu na umění (Factory). Ne jen, že zde vytvářel se svými zaměstnanci ty nejznámější sítotisky a natáčel pobuřující filmy, ale Továrna byla také místem, kde se scházeli mladí volnomyšlenkáři, filmaři, spisovatelé, umělci i členové tehdejší smetánky. Pořádaly se zde nikdy nekončící večírky plné drog a sexu.
Price
Andy se nechal slyšet, že největším uměním je vydělat peníze. Peníze pro něj byly životní láskou a cílem. Dokonce, když ho jednou přítelkyně požádala, aby nakreslil to, co má nejraději, vznikla jeho slavná série dolarových bankovek.
Díky své technice sítotisku byl schopen vytvářet „originály“ na počkání. Jeho portréty slavných osobností se prodávaly za 25 000 $. Takovýchto kusů udal padesát až sto za jeden rok.
Najdou se určitě lidé, kteří Andymu zazlívají nebo zazlívali, že vytvářel komerční umění a prodával se. On byl však jednoduše značka, která se velmi dobře prodávala, a to je její cíl. Andy přišel s něčím novým, zajímavým a lidé to chtěli. Nikdo (tedy alespoň většina světa ne) nezazlívá úspěch firmě Coca-Cola, kterou mimochodem Warhol na svých dílech také zobrazoval. Andy nashromáždil kapitál, který byl odhadován na desítky milionů dolarů. To je už opravdu velká firma.
Promotion
Předchozí tři části marketingového mixu jsou bezesporu důležité, ale už v době Andyho Warhola byla reklama (popř. komunikace) jeho nejdůležitější část. Jak tedy tento muž dokázal zviditelnit a prosadit svůj skvělý podnikatelský plán?
Andy neměl moc předpokladů stát se hvězdou. Byl malý, nezdravě bledý a velice hubený. Nesnášel, když se ho někdo dotýkal, a jeho hlava byla nepoměrně větší než jeho tělo. Jednoduše nikdo podobný modelům z reklam. Neodpovídal všeobecné představě ideálu krásy a americký sen se zásadně plní mladým, krásným a perspektivním. Byla tu však ještě jedna možnost – být výjimečným. Andy podtrhl své nedostatky. Nosil černé upnuté oblečení a velkou stříbrnou paruku. Rozdíl byl ještě markantnější, ale Warhol se stal nezaměnitelným.
Jeho psychika se ale nezměnila. Stále nenáviděl své tělo, byl homosexuál a voyeur. Ovlivnila ho smrt jeho otce na otravu vodou. Měl poté velmi silný vztah ke své matce, se kterou až do její smrti sdílel domácnost.
Andy byl tedy extravagantní osobnost a přitahoval všechny jemu podobné. Přiblížil umění běžným lidem v podobě reklam, které je každodenně obklopovaly. Zrušil vnímání umění jako elitářské disciplíny a změnil vnímání originálu.
Zvláštní způsob života se promítl i do jeho smrti. Zemřel v 58 letech (1987) po banální operaci žlučníku. Faktem vypovídajícím o hodnotě značky Warhol je také to, že pohřbu v Pittsburghu se účastnilo několik tisíc lidí.
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář